Skip Williams, autor tohoto článku, pracuje na mnoha RPG projektech a řadu let působil jako Sage v časopise Dragon Magazine. Významně se podílel na D&D 3 Edice a je hlavním autorem příručky Monster Manual.Pro přehlednost je na konci každé strany uveden použitý překladový klíč.Základní pravidlo pro zákeřný útokZákladní pravidla si můžete najít v popisu tulákova povolání v Příručce pro hráče. Zde je přehled toho nejdůležitějšího.
Zákeřný útok je možné provést při splnění jedné ze dvou podmínek:
Protivník si nemůže přičíst svůj bonus za Obratnost ke třídě zbroje (ať už bonus má, nebo ne) proti útoku.
--nebo--
Útočníci obestoupí protivníka.
Útočník nemůže provést zákeřný útok, pokud nesplňuje ani jednu z těchto podmínek. Stačí splnit jen jednu z nich. Je pár způsobů, které zabrání v provedení zákeřného útoku, i když si útočník vše řádně naplánuje. Takže si dávej pozor na to, že:
- Při střeleckém útoku lze zaútočit zákeřně pouze do vzdálenosti 30 stop (šest čtverečků).
- Útočník musí použít svou zbraň efektivně. Pokud zaútočí s postihem -4, aby způsobil nesmrtící zranění, nemůže provést zákeřný útok. (Při útoku zbraní, která sama o sobě uděluje nesmrtící zranění, lze použít zákeřný útok. Výsledné zranění udělené tímto útokem je samozřejmě nesmrtící.)
- Zákeřný útok je možné použít pouze proti živým protivníkům, kteří mají zřejmou anatomii. Na nemrtvé, konstrukty, slizy, rostliny a nehmotné potvory nelze použít zákeřný útok, stejně jako na protivníky s imunitou vůči kritický zásahům.
- Pro zákeřný útok je třeba protivníka zřetelně vidět. Jakýkoliv stupeň krytu - dokonce i pokud je protivník ukrytý v mlze (mizivá 20% šance, že ho minete) - znemožňuje zákeřný útok.
- Zákeřný útok lze použít, když útočník dosáhne na životně důležitá místa protivníka. Pokud ho může mlátit akorát tak do kotníků, nemůže zaútočit zákeřně.
Obránce nemůže použít svůj bonus k obratnostiKdyž pravidla hovoří o tom, že obránce nemůže použít svůj bonus k Obratnosti, odkazují na řadu výjimečných bojových situací, ve kterých se napadení nemohou efektivně bránit blokováním či uhýbáním fyzickým útokům.
Naštěstí pro ty, kteří používají zákeřný útok (a naneštěstí pro ty ostatní), je takových situací dost. Tady je jejich seznam:
ZaskočeníTo se stane každému, dříve či později. Každý, kde je překvapený, je zaskočený pro následující kolo překvapení. Překvapený nebo ne, každý je zaskočený během prvního kola souboje do okamžiku, kdy se poprvé dostane na řadu dle své iniciativy.
Zaskočení mají dvě velké nevýhody: nemají příležitostné útoky a nemohou si přičíst obratnostní bonus ke třídě zbroje (pokud ho mají). To je činí zranitelnými vůči zákeřným útokům, ať už tváří v tvář, nebo střeleckým (nezapomeňte ale na záhadný úhyb u některých postav).
Zákeřný útok - sneak attack
Obestoupení - flank
Zaskočení - flat-footed